نماد اعتماد الکترونیکی

انواع کانکتور

انواع کانکتور

انواع کانکتور

کانکتور ها را می توان به صورت های مختلفی تقسیم بندی کرد. از جمله موقعیت قرار گیری آنها در مدار، کاربری آنها، جنسیت و نحوه ی مونتاژ. اما در این پست سعی کردیم تا جامع ترین و کاربردی ترین تقسیم بندی را با توجه به نیاز بازار داخل ارائه دهیم.

کانکتور های رو بردی (wire to board)

این دسته از کانکتور ها، شامل بخش گستره ای از محصولات می گردند که شامل بخش نری ( متصل به برد مدار چاپی)، بخش مادگی ( سمت سیم) و پین یا اصطلاحا سر سیم هستند. در این کانکتور ها ابتدا پین به سیم پرس شده و سپس درون کانکتور مادگی مونتاژ می گردد. سمت نری هم روی بورد مدار چاپی لحیم می‌گردد. کانکتور های نری معمولا از نظر جهت مونتاژ به دو صورت مستقیم (صاف) یا نود درجه (Right angle) ارائه میشوند. همچنین در بعضی از انواع، کاکنتورها به دو نوع DIP و SMD ارائه می گردد.

کانکتور مینیاتوری (PH)

کانکتور های مینیاتوری یا PH با فاصله بین دو پایه (pitch) 2 میلی متر، شامل سه بخش هستند. یک قطعه پلاستیک مادگی که به سیم وصل می شود، یک قطعه پلاستیک نری که به بورد الکترونیکی لحیم می‌گردد و قطعه ی سوم یعنی فلز سر سیم یا همون پین است که به سیم پرس شده و به پلاستیک مادگی متصل می گردد. کانکتور های نری از نظر جهت مونتاژ به دو صورت مستقیم (صاف) یا نود درجه (Right angle) ارائه می‌شوند. همچنین بخش مادگی این کانکتور را بصورت سیم دار نیز می توانید در همین قسمت با طول 20 سانتی متر تهیه نمایید. سفارشی سازی کانکتور های سیم دار در صورت سفارش در تعداد بالا،از جمله تغییر در طول سیم و رنگ بندی سیم ها، امکان پذیر است.

Category: Crimp Style Connectors (Wire-to-Board type)

Max. Current rating: 2~3A AC,DC (AWG#22~#28)

Voltage rating: 100V AC,DC

کانکتور مینیاتوری قفل دار (HY) 2 میلی متر

کانکتور مینیاتوری قفل دار

این کانکتور با توجه به اینکه سوکت نر و ماده توسط قفل ( لبه پلاستیکی قابل مشاهده در تصاویر محصولات) به هم متصل می شوند، برای استفاده در محیط های با لرزش و تنش های مکانیکی متوسط کارایی دارد. کانکتور های مینیاتوری قفلدار یا HY با فاصله بین دو پایه (pitch) 2 میلی متر، شامل سه بخش هستند. یک قطعه پلاستیک مادگی که به سیم وصل می شود، یک قطعه پلاستیک نری که به بورد الکترونیکی لحیم می‌گردد و قطعه ی سوم یعنی فلز سر سیم یا همون پین است که به سیم پرس شده و به پلاستیک مادگی متصل می گردد. کانکتور های نری از نظر جهت مونتاژ به دو صورت مستقیم (صاف) یا نود درجه (Right angle) ارائه می‌شوند.

Category: Crimp Style Connectors (Wire-to-Board type)

Max. Current rating: 2~3A AC,DC (AWG#22~#28)

Voltage rating: 100V AC,DC

کانکتور دزدگیری (XH)

کانکتور دزدگیری

کانکتور های دزدگیری یا XH با فاصله بین دو پایه (pitch) 2.5 میلی متر، شامل سه بخش هستند. یک قطعه پلاستیک مادگی که به سیم وصل می شود، یک قطعه پلاستیک نری که به بورد الکترونیکی لحیم می‌گردد و قطعه ی سوم یعنی فلز سر سیم یا همان پین است که به سیم پرس شده و به پلاستیک مادگی متصل می گردد. کانکتور های نری از نظر جهت مونتاژ به دو صورت مستقیم (صاف) یا نود درجه (Right angle) ارائه می‌شوند. همچنین بخش مادگی این کانکتور را بصورت سیم دار می توانید در همین قسمت با طول سیم 28.5 سانتی متر تهیه نمایید. سفارشی سازی کانکتور های سیم دار در صورت سفارش در تعداد بالا، از جمله تغییر در طول سیم و رنگ بندی سیم ها، امکان پذیر است.

Category: Crimp Style Connectors (Wire-to-Board type)

Max. Current rating: 3A AC,DC (AWG#22~#30)

Voltage rating: 250V AC,DC

کانکتور مخابراتی (2510)

کانکتور مخابراتی

کانکتور های مخابراتی یا 2510  با فاصله بین دو پایه (pitch) 2.54 میلی متر، شامل سه بخش هستند. یک قطعه پلاستیک مادگی  که به سیم وصل می شود، یک قطعه پلاستیک نری که به بورد الکترونیکی لحیم می‌گردد و قطعه ی سوم یعنی فلز سر سیم یا همون پین است که به سیم پرس شده و به پلاستیک مادگی متصل می گردد. کانکتور های نری از نظر جهت مونتاژ به دو صورت مستقیم (صاف) یا نود درجه (Right angle) ارائه می‌شوند. همچنین بخش مادگی این کانکتور را بصورت سیم دار نیز می توانید در همین قسمت تهیه نمایید.

Category: Crimp Style Connectors (Wire-to-Board type)

Type: Disconnectable type,Crimp style

Max. Current rating: 3A AC,DC (AWG#22~#30)

Voltage rating: 250V AC,DC

Contact Resistance: 10MΩ max

Ambient Temperature: -25℃~+85℃

Insulation Resistance: 1000 MΩ min

کانکتور پین گرد (5264)

 

کانکتور های پین گرد یا 5264 با فاصله بین دو پایه (pitch) 2.5 میلی متر، از نوع پرسی و جهت اتصال انواع سیم ها به برد الکترونیکی می باشند و شامل سه بخش هستند. یک قطعه پلاستیک مادگی که به سیم وصل می شود، یک قطعه پلاستیک نری که به بورد الکترونیکی لحیم می‌گردد و قطعه ی سوم یعنی فلز سر سیم یا همون پین است که به سیم پرس شده و به پلاستیک مادگی متصل می گردد. کانکتور های نری از نظر جهت مونتاژ به دو صورت مستقیم (صاف) یا نود درجه (Right angle) ارائه می‌شوند. همچنین بخش مادگی این کانکتور را بصورت سیم دار نیز می توانید در همین قسمت با طول 28.5 سانتی متر تهیه نمایید. سفارشی سازی کانکتور های سیم دار در صورت سفارش در تعداد بالا،از جمله تغییر در طول سیم و رنگ بندی سیم ها، امکان پذیر است.

Category: Crimp Style Connectors (Wire-to-Board type)

Max. Current rating: 3A AC,DC (AWG#22~#28)

Voltage rating: 250V AC,DC

کانکتور پاور (CH)

پاور بدون قفل 2 پین 3.96mm سیمدارپاور بدون قفل ch 3.96mm استریت

کانکتور های پاور  یا CH با فاصله بین دو پایه (pitch) 3.96 میلی متر، شامل سه بخش هستند. یک قطعه پلاستیک مادگی که به سیم وصل می شود، یک قطعه پلاستیک نری که به بورد الکترونیکی لحیم می‌گردد و قطعه ی سوم یعنی فلز سر سیم یا همون پین است که به سیم پرس شده و به پلاستیک مادگی متصل می گردد. کانکتور های نری از نظر جهت مونتاژ به دو صورت مستقیم (صاف) یا نود درجه (Right angle) ارائه می‌شوند. همچنین بخش مادگی این کانکتور را بصورت سیم دار نیز می توانید در همین قسمت با طول 28.5 سانتی متر تهیه نمایید. سفارشی سازی کانکتور های سیم دار در صورت سفارش در تعداد بالا،از جمله تغییر در طول سیم و رنگ بندی سیم ها، امکان پذیر است.

Category: Crimp Style Connectors (Wire-to-Board type)

Max. Current rating: 5A AC,DC (AWG#18~#24)

Voltage rating: 250V AC,DC

کانکتور پاور قفل دار (VH)

کانکتور پاور قفل دار (VH) نر 2 پین 3.96mm نود درجه (RA)کانکتور پاور قفل دار (VH) ماده 3 پین 3.96mm

این کانکتور با توجه به اینکه سوکت نر و ماده توسط قفل ( لبه پلاستیکی قابل مشاهده در تصاویر محصولات) به هم متصل می شوند، برای استفاده در محیط های با لرزش و تنش های مکانیکی متوسط کارایی دارد.کانکتور های پاور قفل دار یا VH با فاصله بین دو پایه (pitch) 3.96 میلی متر، شامل سه بخش هستند. یک قطعه پلاستیک مادگی که به سیم وصل می شود، یک قطعه پلاستیک نری که به بورد الکترونیکی لحیم می‌گردد و قطعه ی سوم یعنی فلز سر سیم یا همون پین است که به سیم پرس شده و به پلاستیک مادگی متصل می گردد. کانکتور های نری از نظر جهت مونتاژ به دو صورت مستقیم (صاف) یا نود درجه (Right angle) ارائه می‌شوند.

Category: Crimp Style Connectors (Wire-to-Board type)

Max. Current rating: 5A AC,DC (AWG#18~#24)

Voltage rating: 250V AC,DC

کانکتور ATX

این کانکتور با توجه به اینکه سوکت نر و ماده توسط قفل ( لبه پلاستیکی قابل مشاهده در تصاویر محصولات) به هم متصل می شوند، برای استفاده در محیط های با لرزش و تنش های مکانیکی متوسط کارایی دارد.کانکتور های atx با فاصله بین دو پایه (pitch) 4.2 میلی متر، شامل سه بخش هستند. یک قطعه پلاستیک مادگی که به سیم وصل می شود، یک قطعه پلاستیک نری که به بورد الکترونیکی لحیم می‌گردد (و یا در مدل بین راهی نری، مانند کانکتور مادگی به سر سیم پرس می شوند) و قطعه ی سوم یعنی فلز سر سیم یا همون پین است که به سیم پرس شده و به پلاستیک مادگی متصل می گردد. کانکتور های نری از نظر جهت مونتاژ به سه صورت مستقیم (صاف) یا نود درجه (Right angle) و نری سر کابلی (plug-بین راهی) ارائه می‌شوند که همان طور که گفته شد دو مورد اول به برد pcb  مونتاژ می شوند و مورد آخر به مانند کانکتور مادگی به سر سیم پرس می شود.

Category: Crimp Style Connectors (Wire-to-Board type)

Max. Current rating: 7A AC,DC (AWG #16~#22)

Voltage rating: 250V AC,DC

کاربرد کانکتور ATX

عمده کاربرد این کانکتور استفاده انبوه در بخش تغذیه یا پاور مادر برد رایانه ها، تغذیه ماینر ها و بخش های با جریان بالای مدار های الکترونیکی است.

هوزینگ (HOUSING)

هوزینگ سیم دار 80 پین مادگی به مادگیهوزینگ سیم دار 80 پین نری به نری

کانکتور هوزینگ، در واقع مانند قسمت مادگی پین هدر که به سیم متصل می شود، عمل می کند. کانکتور هوزینگ با فاصله بین دو پایه (pitch) 2 و 2.54 میلی متر، شامل دو بخش هستند. یک قطعه پلاستیک مادگی که به سیم وصل می شود، و قطعه ی دوم یعنی فلز سر سیم یا همون پین است که به سیم پرس شده و به پلاستیک مادگی متصل می گردد. 

Category: Crimp Style Connectors (Wire-to-Board type)

Max. Current rating: 3A AC,DC (AWG #22~28)

Voltage rating: 250V AC,DC

کاربرد هوزینگ

عمده کاربرد این کانکتور استفاده برای اتصال های موقت مدار های الکترونیکی آزمایشی به همدیگر است. و معمولا به پین هدر نری متصل می شوند.

کانکتور ای دی سی (IDC)

IDC 20 Pin 2.54mm

این کانکتور ها با فاصله بین دو پایه (pitch) 2.54 میلی متر، از نوع پرسی و به صورت مادگی ارائه می شوند و سمت دیگر آنها کانکتور باکس هدر یا باکس قفل دار قرار می گیرند. کانکتور IDC به کابل فلت متصل می شود. به این صورت که کابل فلت بین دو فک این کانکتور قرار گرفته و با استفاده از پرس مخصوصی که وجود دارد به کانکتور پرس می شوند. پین ها در این کانکتور از طریق سوزن های ریزی که بین دو کف قرار دارند، به سیم های متناظر خود وصل می شوند و عملا فرآیند لحیم کاری حذف می شود و فرآیند مونتاژ در تعداد رشته  سیم های بالا به شدت افزایش می یابد.

Category: Crimp Style Connectors (Wire-to-Board type)

Max. Current rating: 1A AC,DC

Voltage rating: 250V AC,DC

باکس هدر ( IDC BOX)

باکس هدر نری (IDC) 2*5 (10 پین) 2.00mm نود درجه (RA)

در این دسته بندی باکس هدر های بدون قفل نری با فاصله بین دو پایه های 2.00mm ،2.54mm و 1.27 میلی متر ارائه شده اند. این کانکتور معمولا بصورت DIP ارائه می شود و از نظر جنسیت از نوع نری است که معمولا در سمت دیگر آن از  کانکتور IDC مادگی ( که بصورت پرسی به کابل فلت متصل می گردد) استفاده می‌شود.در مواردی که باز نشدن اتصال بین نری  و مادگی از اهمیت دو چندان برخوردار است ، استفاده از کانکتور باکس هدر قفل دار یا PHL توصیه می شود که می‌توانید آنرا از اینجا  تهیه کنید.

کانکتور تیغه ای (FH)

تیغه ای FH نری 12 پین SMD سری (1.25mm)

در این بخش می توانید این نوع کانکتور که به نام FH یا PB در بازار شناخته می شود را بصورت نری  و یا ماده سیم دار سفارش دهید. این کانکتور ها با فاصله بین دو پایه (pitch) 1.25 میلی متر نسل آینده کانکتور ها هستند که با اشغال فضای کم، صرفه جویی در طراحی برد را به ارمغان می آوردند.از آنجا که فاصله بین پایه های این کانکتور بسیار کم است، عموما برای مصارف با توان پایین استفاده می گردد. این نوع کانکتور را در اینجا می توانید بصورت dip) Through Hole)  و یا SMD تهیه کنید.

کانکتور 1 میلی متر (SH)

این سری از کانکتورها دارای طراحی کم حجم هستند که کاربرد آنها را در مدار های حساس و ریز که کمبود فضا وجود دارد، تضمین میکند.

اگرچه این سری دارای ویژگی های قفل کنندگی است و کانکتور نری و مادگی به هم قفل میگردند،اما هیچ سوراخی در جداره هدر وجود ندارد که بتواند تجهیزات جانبی آن را تحت تأثیر منفی قرار دهد.

در هر دو انتهای کانکتور مادگی برجستگی هایی وجود دارد که جدا کردن آن از کانکتور مادگی را بدون نگه داشتن سیم ها به راحتی ممکن میکند.

Category: Crimp Style Connectors (Wire-to-Board type)

Type: Disconnectable type,Crimp style, Compact type

Pitch: 1.0 mm

Current rating: 1.0A (AWG#28)

Voltage rating: 50V

PC board mounting direction: Top entry, Side entry

کانکتور بین راهی (wire to wire)

این دسته از کانکتور ها، جهت اتصال بین یک دسته سیم به دسته سیم دیگر به کار گرفته می‌شوند و دارای دو سمت می باشند. هر سمت نیز شامل یک سر سیم (یا پین) فلزی و یک غلاف (یا قاب) پلاستیکی است. در این کانکتور ها پس از برشابتدا پین به سیم پرس شده و سپس درون قاب کانکتور مونتاژ می گردد. این کانکتور ها را می توانید بصورت بدون سیم و سیم دار از پارت هاب سفارش دهید.

پین هدر (pin header)

Pin Header

پین هدر، کانکتوریست که سمت نری آن بصورت شانه ای از میله های فلزی کنار هم تشکیل شده و سمت مادگی آن مانند تیغه ای پلاستیکی با سوراخ های کنار هم روی آن می باشد.  پین هدر با توجه به فاصله بین دو پایه (pitch)  به چهار دسته 2.54، 2، 1.27 و 1 میلی متر تقسیم بندی می شوند. همچنین از نظر جهت مونتاژ در سه دسته مستقیم (صاف) یا نود درجه (Right angle) و smd ارائه می‌شوند.

کاربرد پین هدر

پین هدر عموما برای ایجاد اتصال بین دو یا چند برد pcb که بصورت طبقاتی روی هم سوار می شوند، مورد استفاده قرار می گیرد، هر چند که گاهی هم در کاربرد های آزمایشگاهی و برای ارتباط برد های سوراخ دار و بردبرد ها(bread boards) به سایر سیم ها استفاده می شود که در این موارد بهتر است از استفاده کرد.

ترمینال بلاک (TERMINAL BLOCK)

Terminal Block

این کانکتور ها که به نام های ترمینال های فونیکسی ، ترمینال پیچی رو بردی ، ترمینال رو بردی آسانسوری و یا ترمینال نردبانی هم شناخته می شوند، شامل طیف وسیعی از بلوک ترمینال های متداول در بازار ایران است؛ در اینجا سعی شده با توجه به نام گذاری های عرفی بازار که معمولا بر اساس فاصله بین دو پایه (pitch) است، تقسیم بدی و ارائه گردند. در برخی از این ترمینال ها روش نام گذاری بر اساس همین فاصله بین دو پایه (pitch) است.بعنوان مثال در ترمینال kf350 معمولا دو حرف انگلیسی خلاصه نام کارخانه تولید کننده ترمینال است و پس از آن عدد 350به معنی فاصله پایه 3/5 میلیمتر می باشد.

انواع سوکت

سوکت سیم کارت

سوکت های سیم کارت انواع مختلفی دارند که از نظر سایز به مدل های مینی (معمولی) ، میکرو و نانو و از نظر نوع ورود سیم کارت به انواع: کشویی، فشاری و درب دار تقسیم بندی می شوند. در اینجا می توانید با انواع این سیم کارت ها و مشخصات فنی آنها آشنا شوید و در صورت تمایل آنها را خریداری نمایید.

سوکت Memory Card

سوکت سیم کارت

جا باطری

جا باطری

کانکتور های شبکه و تلفنی(RJ11, RJ45)

Rj45 , Rj11

کانکتور مخابراتی (RF)

کانکتور فرکانس بالا

این کانکتور ها،کانکتورهای فرکانس بالا (تا 18 گیگا هرتز) و در دسته بندی های SMZ, SMC, SMB, SMA و UHF و... هستند، که هر کدام از آن ها با توجه به نحوه اصلاح، جنسیت و کابل هایی که به آن ها وصل می گردند، به زیر شاخه های دیگر تقسیم بندی می شوند.تقریبا تمام این کانکتور ها از نوع هم محور و کواکسیال هستند و با توجه به حساسیت عملکردشان در فرکانس های بالا باید از اصول و روش های درست برای مونتاژ آن ها استفاده نمود.

کانکتور D-SUB

D-Sub

D-subminiature یا D-sub نوع متداول اتصال دهنده الکتریکی است. نام آنها به خاطر سپر فلزی D شکل مشخص است. هنگامی که آنها معرفی شدند ، D-subs از کوچکترین اتصالات مورد استفاده در سیستم های رایانه ای بودند. یک D-sub شامل دو یا چند ردیف موازی از پین است که معمولاً توسط یک محافظ فلزی D شکل احاطه شده است که پشتیبانی مکانیکی را فراهم می کند،  و می‌تواند تا حدودی در برابر تداخل الکترومغناطیسی از خود مقاومت خوبی نشان دهد. اتصالات D-sub دارای جنسیت هستند: به قطعات دارای کنتاکت پین اتصال دهنده یا شاخه نری گفته می شود ، در حالی که به سمت دیگر که دارای سوراخ و حفره سوکت هستند، کانکتور یا سوکت مادگی گفته می شود. ما درپارت هاب انواع مختلفی از این کانتور را با توجه به رواج آن در بازار و نیاز های مشتریان، ارائه می کنیم که شامل کانکتور فلت خور(IDC)، رو بردی صاف یا سوزنی (Vertical)، رو بردی نود درجه(Right Angle) ، سر کابلی (Solder) و پرسی (Crimp) می شود. که توضیحات هر کدام را می توانید که شاخه مربوط به خودشات مشاهده فرمائید. لازم به ذکر است همه ی انواع این کانکتور ها به غیر از مورد اول به دو صورت ساده و صنعتی (Machine pin) ارائه می شوند . که نوع صنعتی آن در واقع با توجه به روش دقیق ساخت پین ها و بعضا آبکاری طلا، از کیفیت و البته قیمت بالاتری برخوردار است. کانکتور VGA یکی از متداول ترین کانتور های D-sub است که برای ارسال تصویر به مانیتور ها استفاده می گردد.

کانکتور نظامی

کانکتور نظامی

کانکتور USB

کانکتور USB

گذرگاه سریال عمومی (Universal Serial Bus) (اختصاری USB) یک استاندارد صنعتی است که در آن، کابل‌ها و پروتکل‌های ارتباطی گذرگاه (باس) برای اتصال، ارتباط و همچنین منبع تغذیه که بین ادوات الکترونیکی (همچون کیبرد، دستگاه اشاره‌ای، دوربین دیجیتال، چاپگر، مدیاپلیرهای قابل‌حمل، حافظه جانبی ) به کار می‌رود تعریف شده‌است. در اینجا انواع کانکتور یو‌اس‌بی که در بازار متعارف هستند را می توانید در شاخه بندی های USB Type A , B , USB.3 , mini USB, micro USB تهیه نمایید.

پایه های کانکتور یو اس بی (USB pin out)

 استاندارد پایه های یو اس بی و رنگ سیم های مربوط به آنها برای تایپ A و B به شرح زیر است. 

پین ۱ - ولتاژ (+۵ ولت، سیم قرمز)

پین ۲ - داده - (سیم سفید)

پین ۳- داده + (سیم سبز)

پین ۴- زمین (سیم مشکی)

پایه کانکتور usb

نظرات بازدیدکنندگان