نماد اعتماد الکترونیکی

پین هدر

پین هدر

پین هدر چیست

پین هدر (pin header) (یا به اصطلاح ساده‌تر، هدر) شکلی از کانکتور الکتریکی است. پین هدر  نر شامل یک یا چند ردیف از پین‌های فلزی است که در یک پایه پلاستیکی قالب‌گیری شده‌اند، و اغلب با گام یا فاصله یکنواخت بین پین ها اندازه گیری شده از مرکز به مرکز (pitch) 2.54 میلی‌متر (0.1 اینچ) از هم تولید می‌گردد؛ اگرچه فاصله‌های متعددی مانند 2، 1.27 و 1 میلی‌متر نیز در بازار ایران موجود هستند. نوع نر این کانکتورها، به همان پین هدر در بازار ایران معروف است و به دلیل سادگی در ساخت، از قیمت پایین‌تری برخوردار هستند. پین هدر های ماده که گاهی اوقات به عنوان فیمیل هدر (female header) یا هدر ماده شناخته می‌شوند، اگرچه انواع مختلفی از نام‌گذاری کانکتورهای نر و ماده وجود دارد و حتی از نظر تاریخی و با توجه به اولین سازنده این نوع کانکتورها، هدرها در ابتدا"Berg connector" نامیده می شدند.

انواع پین هدر

معمولاً پین هدر ها بصورت through-hole (THD/THT) تولید می شوند، اما مدل‌های (SMD/SMT) یا نصب روی سطح آنها نیز وجود دارد. در مدل‌های SMD، طرف لحیم کاری پین ها با زاویه 90 درجه خم می شوند تا به پد های روی PCB لحیم شوند. در پین‌هدر های SMD تک ردیفی، پین ها بصورت یکی درمیان، به یک طرف و طرف دیگر خم هستند. در هدرهای SMD دو ردیفه، پین ها هر ردیف در کارخانه به سادگی به سمت بیرون خم شده‌اند. لازم به ذکر است، در استفاده های تحقیقاتی و در پروژه های تیراژ پایین و با مونتاژ دستی، اغلب نوع THD برای سهولت در مونتاژ استفاده می شود.

پین هدر                 

پین هدر through-hole

پین هدر smd

پین هدر smd



پین هدرها می توانند بصورت مستقیم (عمودی/Vertical) یا نود درجه (RIght Angle) باشند که حالت نود درجه‌ی آن، گاهی اوقات برای اتصال دو PCB به یکدیگر به صورت افقی استفاده می گردد.

از نظر تعداد ردیف ها نیز، اغلب پین هدرها در یک یا دو ردیف در دسترس هستند، اگرچه سه ردیف یا بیشتر نیز توسط برخی تولیدکنندگان موجود است.


همچنین پین هدر ها اغلب به صورت شاخه‌های بلند 40 پین و برای مدل های متراکم تر (با گام یا pitch کمتر) بصورت 50 پین فروخته می شوند که به راحتی می توان آنها را به تعداد مورد نیاز پین برش داد.

پین هدرهای نر اغلب به طور مستقیم به پین هدر ماده که بر روی بورد الکترونیکی دیگری مونتاژ شده است، وصل می‌شوند و به همین دلیل است که در بسیاری از سایت ها این کانکتور در دسته بندی کانکتورهای board to board  تقسیم بندی می‌گردد؛ همچنین معمولا هنگامی که به تنهایی مورد استفاده قرار می گیرند و به سوکت ماده وصل نمی‌شوند، به عنوان سلکتور مورد استفاده قرار میگیرند و با استفاده از جامپر دو پین مجاور را به همدیگر وصل کرد.


انواع پین هدر از نظر گام (pitch)

انواع پین هدر را می توان بر اساس گام آنها (فاصله یکنواخت بین پین ها اندازه گیری شده از مرکز به مرکز) طبقه بندی کرد. برخی از پین هدرهای رایج عبارتند از:

پبن هدر های 1.00 میلی متر (0.0394 اینچ)

پبن هدر های 1.27 میلی متر  (0.050 اینچ)

پبن هدر های 2.00 میلی متر (0.079 اینچ) با پین های مربع 0.50 میلی متر (0.020 اینچ)

پبن هدر های 2.54 میلی متر (0.100 اینچ) با پین های مربعی 0.64 میلی متر (0.025 اینچ)یا پین های گرد 0.50 میلی متر (0.020 اینچ) دقیق تراشیده شده

پبن هدر های 3.96 میلی متر (0.156 اینچ)

پبن هدر های 5.08 میلی متر (0.200 اینچ)



 برای خرید هر محصول، روی واژه مربوطه کلیک کنید 
     

    

باکس هدر

باکس هدر یا شرودد همان پین هدری هست که مانند شکل زیر، درون یک جعبه یاغلاف پلاستیکی قرار گرفته است. و معمولاً همراه با کانکتورهای IDC برای کابل های فلت استفاده می شوند. یک حفره یا بریدگی مربعی شکل (کلید) در دیواره پوشش، (که توسط یک "برآمدگی" در سمت کانکتور IDC پر می‌شود) مانع از قرار دادن کانکتور در مسیر اشتباه قرار می گردد. هر چند برخی بدون بریدگی بریدگی مربعی در دسترس هستند. لازم به ذکر است مثلث سفید رنگی که بر روی دیواره غلاف حک میشود، نشان دهنده ی پین شماره یک است.

باکس هدر

pin header

نمونه باکس هدر یا شرودد

1-Shrouded or box header

نظرات بازدیدکنندگان