نماد اعتماد الکترونیکی

آشنایی با سوکت شبکه (RJ45) و آموزش پرس آن

آشنایی با سوکت شبکه (RJ45) و آموزش پرس آن

جک های Registered jack

جک های Registered jack یا (RJ) یک رابط شبکه مخابراتی استاندارد برای اتصال تجهیزات صوتی و داده ای است. رابط های RJ برای اولین بار در سیستم سفارش جهانی خدمات (USOC) سیستم بل در ایالات متحده برای انطباق با برنامه رجیستر تجهیزات تلفن ارائه شده برای مشتری در دهه 1970 تعریف شد. و برای اولین بار پس از اختراع در سال 1973 توسط آزمایشگاه های بل، مورد استفاده قرار گرفتند. بر این اساس ، جک های ثبت شده یا Registered jack در درجه اول با حروف RJ نامگذاری می شوند و به دنبال آنها دو رقم بیان می شود. پسوندهای اضافی حرف تغییرات جزئی را نشان می دهد. به عنوان مثال ، RJ11 ، RJ14 و RJ25 به ترتیب بیشترین رابط های مورد استفاده برای اتصالات تلفنی برای خدمات یک ، دو و سه خطی هستند. اگرچه این استانداردها تعاریف قانونی در ایالات متحده هستند ، اما از برخی رابط ها در سراسر جهان استفاده می شود.

از جک RJ45 به ندرت در ارتباط تلفنی استفاده می شود اما یک نسخه استاندارد از اتصال مدولار 8P8C که توسط RJ45 (ها) در شبکه های اترنت استفاده می شود و در این زمینه از کانکتور اغلب RJ45 یاد می شود.

اما هر آنچه تا به الان گفته شد در مورد استاندارد های جهانی و تئوری بود و در عمل در بازار ایران، این کابل ها ترکیب رنگ در سوکت اهمیت و استانداردی ندارد ، فقط باید در هر دو سر سیم ، ترکیب رنگ مشابه باشد و انواع طیفی که در ادامه بیان می شود، به RJ11 معروف است. این کانکتور ها را می توانید از پارت هاب و در اینجا تهیه کنید.

  تفاوت بین سوکت cat6 , cat5

از نظر شکل ظاهری هنگامی که هر دو سوکت را به گونه ای در دست بگیریم که زائده آن رو به بالا باشد و به آن نگاه کنیم می بینیم که در سوکت cat5  تمام 8 عدد سوراخ مربوط به کابل ها در یک امتداد صاف قرار می گیرند در حالیکه در سوکت cat 6  4عدد از سوراخ ها به صورت یک در میان بالاتر و در یک امتداد صاف قرار می گیرند مانند شکل زیر:

تفاوت بین کابل های شبکه  Cat6,Cat5

اگر دقت کرده باشید معمولا کابل های شبکه به دو دسته Cat5 , cat6 تقسیم می شوند این کابل ها از جنس مس ساخته شده است و هرچه درجه خلوص مس انها بیشتر باشد دارای کیفیت بهتر و افت ولتاژ کمتری هستند در مقابل قیمت آنها نیز به طبع افزایش پیدا می کند .
کابل های Cat6,Cat5 از چهار زوج سیم(هشت رشته سیم) به رنگ های آبی – سفید آبی،نارنجی – سفید نارنجی ، سبز – سفید سبز ، قهوه ای – سفید قهوه ای ، تشکیل شده که در آنها دو رشته سیم وظیفه ارسال اطلاعات ، دو رشته سیم نیز وظیفه دریافت اطلاعات و چهار رشته بعدی فقط نقش نویز گیری را ایفا میکنند .
کابل های Cat 6 دارای پهنای باند 250MHz هستند و برای استفاده در اترنت گیگابیتی طراحی و ساخته شده اند. این كابل هم دارای نوع ارتقا یافته به نام Cat6E است.
در کابل های Cat6 بین هر دو زوج سیم فویل قرار داده شده است تا امر نویز گیری بهتر انجام گیرد .
 ۲ -در کابل های Cat6 قطر کابل افزایش یافته است .
 ۳-افت ولتاژ Cat6 تا حد چشم کیری پایین تر از Cat5 است .
 ۴-این نوع کابل ها (Cat6) برای مسافت های طولانی بهتر هستند .
 برای اتصال کابل های Cat5, Cat6 به کارت شبکه از سر سیم های Rj-45 استفاده میگردد .این سر سیم ها برای کابل های Cat6 , Cat5 متفاوت میباشند
تفاوت اصلی 2 کابل cat5 و cat6 سرعت انتقال اطلاعات آن می باشد به طوری که کابل های Cat5 سرعتی در حدود 100mbs داشته و کابل های cat6 تا 10 برابر این سرعت یعنی 1000mbs قابلیت جابجایی دیتا را دارند و این یکی از مزیت های آن می باشد .

نحوه سوکت زدن کابل شبکه

یکی از مهمترین کارهایی که درنصب و راه اندازی شبکه می بایست به دقت انجام شود سوکت زدن کابل شبکه می باشد ، اهمیت این کار به این دلیل است که اگر یکی از سیم ها جابجا شود کل شبکه تحت تاثیر قرار می گیرد. 

در ابتدا توسط استریپر یا سیم لخت کن سیمهای داخل کابل شبکه را بیرون آورید . دقت کنید کابل شبکه را بیش از حد لخت نکنید چون در اینصورت سیم ها بدون روکش مانده و به مرور زمان قطع می شوند . در مرحله ی بعد سیمهایی که دو به دو به هم تابیده شده اند را جدا کرده و صاف می کنیم ، اگر سیمها کوتاه و بلند بودند توسط سیم چین یا آچار شبکه آنها را بریده تا اندازه یکسانی داشته باشند.

سپس سیمها را طبق استاندارد در کنار هم قرار می دهیم . برای قرار دادن سیم شبکه در سوکت دو استاندارد T568A و T568B وجود دارد که در اصل تفاوت چندانی با هم ندارند ولی غالبا از استاندارد T568B بیشتر استفاده می شود . توجه کنید اگر سیم های سوکت را بصورت مساوی به هر رنگ دلخواه سوکت کنید ارتباط برقرار می شود اما جهت عیب یابی و انجام اصولی سوکت زدن کابل از استاندارد B استفاده کنید . 

پس از قرار دادن سیم ها در کنار هم با انگشت محل جدا شدن سیم ها را محکم نگه می داریم تا ترتیب آنها به هم نریزد.

سپس قسمت اضافه سیم را با سیم چین قطع می کنیم ( به طور معمول اندازه ی 3 سانت کافی می باشد ) . سپس سیم ها را با دقت به همان ترتیب استاندارد وارد سوکت می کنیم . 

نظرات بازدیدکنندگان